julialiibertram

Alla inlägg den 8 december 2013

Av Julia Bertram - 8 december 2013 21:42

Visste ni att islandshästar får vara vilken färg som helst, det finns inga krav precis som det finns på frieserhästar (får bara vara svarta) eller andra "typ-raser". Det är väldigt häftigt tycker jag och därför ser man många unika färger som inte finns hos många andea hästraser. Jag tränar just nu en häst som är färgväxlare vilket innebär att den skiftar färg beroende på årstid. Under sommarhalvåret är den väldigt ljus i pälsen och under vinter så är den mörkbrun. Riktigt coolt om ni frågar mig!


 

Detta är en utav mina träningshästar Fjalladis (uttalas Fjattladis) som är färgväxlare! Detta är under hösten (mitt under fällningsperiod) och hon håller då på att byta från den ljusa pälsen till att bli mörkbrun som hon är i ansiktet. Jag hoppas kunna knäppa en bild på henne imorgon så ska ni få se hur hon ser ut nu!


En färg som heller inte är så vanlig men som finns en del hos islandshästar är vindott eller silverhäst som det även kallas på svenska. Då är hästen väldigt mörk (oftast) på kroppen och nästan kritvit man och svans. Det är en väldigt eftertraktad färg i islandshästvärlden. I vår hage bland unghästar går där en silverskäck som är super häftigt. Det finns helt enkelt inga gränser för vilka färger/färgkombinationer en islandshäst kan ha.


 

Ser ni hästen i bakgrunden? Det är en vindott (silverhäst)!


/JuliaLii 

Av Julia Bertram - 8 december 2013 19:36

Nu är jag tillbaka här på bloggen men ny inspiration och nya krafter och förhoppningsvis ska bloggen hållas vid liv denna gången! Jag har precis fått reda på att jag har fått jobb i Helsingborg och ska därför tyvärr sluta på Kvarnbacka. Det är lite tråkigt eftersom jag älskar alla hästarna och trivs även väldigt bra med min medarbetare. Detta dock kräver att vissa saker ska fixas och jag känner mig lite stressad om jag ska vara ärlig. Venja ska vaccineras innan jag kan ta hem henne men antagligen blir det inte att hon får komma hem förrän efter nyår då jag fotrtfarande ska jobba kvar några helger samt att det känns dumt att ta hem en häst som inte är van vid att stå inne lagom till nyår... 


Jag är dock taggad på att ta hemme henne och hoppas att det ska leda till lite mer inspiration i min egen ridning. Först ska boxplats hittas, jag måste fixa hovslagare och en del andra saker. Vi håller tummarna att allting går bra och att hon kommer trivas vart det nu än blir jag stallar upp henne. Jag har några idéer men än är det inte bestämt! 


 

Detta är en bild på Venja från efter ett ridpass. Visste ser det ut som man har blonderat manen på henne? haha!


/JuliaLii

Presentation


Mitt namn är Julia och jag är väldigt intresserad utav djur, särskilt hästar. Jag äger själv en islandshäst vid namn Venja och sysslar med naturlig hästhållning, det vill säga natural Horsemanship mycket.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards