julialiibertram

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

Träning och hälsa...

Av Julia Bertram - 18 augusti 2013 14:55

...för både häst och ryttare är otroligt viktigt!


Att hästens hälsa och träning står i fokus är ett faktum. Vi spenderar (i alla fall alla jag känner) väldigt mycket tid på att prova ut rätt foder, rätt mängd och den optimala träningen för att hästen ska må bra och kunna prestera. För mig har hästens hälsa alltid varit A och O, men det man ofta inte tänker på är ens egen hälsa, hur man tränar att samt vad man stoppar i sig. Jag tycker även det är viktigt att ryttaren är hälsosam för att på så optimalt sätt som möjligt kunna sköta sin häst, både i träning men även andra sysslor. 


Nu menar jag absolut inte att man behöver vara en elitidrottare och världens nyttighetsfreak men att tänka lite på vad man själv stoppar i sig och inte bara vad man ger hästen men även att man är lite fysiskt fit så man orkar med. Självklart får man träning i ridningen, mockningen och mycket annat i stallet men det skadar inte att träna extra, både kondition och sytrka. 


Jag har planerat nu när jag kommer tillbaka till Kvarnbacka att ut ochpowerwalka med Venja. Både hon (efter 4-5 veckors vila) och jag skulle behöva lite konditionträning. Min kropp tar heller inte upp så mycket näring som den behöver och jag äter mycket vitaminer för det. Tanken är att jag ska börja dricka proteinshakes på morgonen innan jag börjar jobba eftersom det är det jag har störst brist utav. Kött (eller annat som innehåller mycket protein) är viktigare att jag får i mig än sallad, givetvis är salladen viktig också men jag måste maximera mitt intag utav protein så mycket som möjligt. Det är så att får man inte i sig tillräckligt med protein förtvinar musklerna och det är verkligen inte bra, man behöver sina muskler! Tanken är även att jag ska köra lite styrketräning i den mån jag har möjlighet till det där ute i skogen... och det finns inga dåliga ursäkter för min del att inte göra det! (Pepptalk med mig själv). 


Så för att sammanfatta lite kort.. Både konditionsträning och styrketräning för min och Venjas del nu när jag kommer tillbaka på tisdag. Då hoppas jag även kunna knäppa lite nya bilder så ni får lite nya bilder att se. Att jobba från marken är även ett optimalt sätt att komma sin häst närmre och det kan vi verkligen behöva med tanke på som jag nämt tidigare att Venja inte litar på människor. Det hjälper verkligen inte att jag har varit borta i 4-5 veckor nu.


 

Mitt jobb och min fristad


/Julia



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

TBT

Av Julia Bertram - 4 januari 2017 15:17

Inte för att det är torsdag idag så antar att det bara är TB, ni får en liten throw back på en utav de bästa resorna jag gjort i mitt liv förra januari! Min pappa bjöd mig och min lillebror till Sydafrika när han fyllde 50 förra året och det kan vara...

Av Julia Bertram - 3 januari 2017 16:45


Just nu har jag sedan ett halvår tillbaka studerat. Detta gör jag på högskolan i Kristianstad, väldigt fint campus! Jag studerar delvis på distans och är bara i skolan ett fåtal gånger per termin och detta valde jag att göra på grund av Leo (min hund...

Av Julia Bertram - 3 januari 2017 10:53


Förra året skulle jag vilja säga inte var mitt år men jag kan ändå inte se ner på året helt.. Jag har lärt mig otroligt mycket och utvecklats som människa och det är knappast något dåligt. Trots detta var det ett jobbigt år, jag fick kämpa oerhört my...

Av Julia Bertram - 2 januari 2017 23:38


Varje nyår så bestämmer sig människor för att i samband med det nya året sätta upp löften (ofta för förändring), det kan vara sluta röka, börja träna, sluta äta godis osv. Oftast så hålls inte dessa löften mer än några dagar eller veckor och nästa år...

Av Julia Bertram - 2 januari 2017 16:57


Det har gått en bra tid sedan jag bloggade sist.. hela tre år ser jag! Dock roligt att vara tillbaka och förhoppningsvis ta upp bloggandet ordentligt igen. Mycket har hänt på denna tiden men jag tänkte att jag får dela med mig av det lite i taget. Ja...

Presentation


Mitt namn är Julia och jag är väldigt intresserad utav djur, särskilt hästar. Jag äger själv en islandshäst vid namn Venja och sysslar med naturlig hästhållning, det vill säga natural Horsemanship mycket.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards